14-09-2022 |

HC IJsseloever en ondernemers gaan voor langdurige relatie

 

 






HC IJsseloever en ondernemers gaan voor langdurige relatie


Sponsoren zijn van levensbelang voor de continuïteit van een vereniging, stellen Harald Oosting en Ronald Batenburg van de sponsorcommissie van HC IJsseloever, dé hockeyclub van IJsselstein. En hoe zorg je voor continuïteit? Door lange termijn contracten met ondernemers aan te gaan, aldus Oosting. ,,De betrokkenheid van ondernemers is gelukkig groot: in IJsselstein is sprake van een sterk wij-gevoel. Als club merken we dat ook.’


Jeroen Kreule  13 september 2022





Hcij sponsoring ijsselstein


Ronald Batenburg (links) en Harald Oosting van HockeyClub IJsseloever uit IJsselstein.  Foto's: Ruud Voest.



Het is een zonnige, doordeweekse ochtend. Plaats van handeling: een lange picknicktafel bij het clubgebouw van HC IJsseloever aan de Zomerdijk in IJsselstein (provincie Utrecht), met uitzicht op het hoofdveld. Het in 2018 compleet vernieuwde complex aan de rand van het eeuwenoude stadje ligt op een prachtlocatie, pal naast de Hollandse IJssel. Ook deze ochtend vaart met enige regelmaat een plezierjacht voorbij.

Samen met drie andere leden maken Harald Oosting (voormalig volleyballer zonder enige hockeyervaring) en Ronald Batenburg (hij heeft 35 jaar in Nieuwegein gehockeyd en is vier jaar geleden gestopt) sinds 2018 onderdeel uit van de sponsorcommissie van HC IJsseloever, de club waar hun beide kinderen wekelijks spelen. Batenburg: ,,We gingen in deze commissie op het moment dat het nieuwe sportcomplex net was opgeleverd.’’



 


"Als het om sponsoring gaat, is continuïteit het sleutelwoord. Daarom hebben we gezegd: iedere ondernemer die deze club sponsort, tekent een contract voor drie jaar"



De bouw van het nieuwe complex was een megaproject dat vooral werd getrokken door John Reinerie, van het gelijknamige makelaarskantoor in IJsselstein. Oosting: ,,Reinerie heeft het kantoor intussen overgedragen aan zijn zoon, maar was dé spil: hij beschikt over een groot netwerk en weet hoe de hazen lopen. Het project kon worden gerealiseerd dankzij subsidie van de gemeente, maar vooral ook dankzij ondernemers uit IJsselstein: zij hebben er veel geld in gestoken. Ze worden ook wel de founding fathers genoemd. Denk aan Vermaat, die de catering in vrijwel alle ziekenhuizen verzorgt, Terberg en restaurant Joris.’’

'Sponsors zijn van levensbelang voor de club'

Veel afspraken tussen bedrijven en de toenmalige sponsorcommissie kwamen mondeling tot stand. Anders gezegd: er stond niks op papier. Dat verliep op zich prima, er viel eigenlijk geen onvertogen woord. Maar er was geen structuur. Op het moment dat Oosting en Batenburg in deze commissie plaatsnamen, is daar verandering in gekomen. Oosting: ,,Als het om sponsoring gaat, is continuïteit het sleutelwoord. Daarom hebben we gezegd: iedere ondernemer die deze club sponsort, tekent een contract voor drie jaar. Zonder opzeggen wordt het contract automatisch met een jaar verlengd. Ze zijn van levensbelang voor de club, want daardoor kunnen we onder meer trainers betalen en materiaal kopen.’’



Lees ook:  Waarom Jumbo-Visma, Oracle en CM.com investeren in sportsponsoring



HC IJsseloever, opgericht in het najaar van 1980, telt momenteel ongeveer 1200 leden. De club - met 300 senioren en 900 jeugdleden - noemt zichzelf een van de leukste, meest ambitieuze en gedreven hockeyclubs van deze regio. Zowel heren 1 als dames 1 doen jaarlijks mee in de regionale top, maar breedtesport is minstens zo belangrijk. Batenburg: ,,HC IJsseloever is een club met uitstraling en daardoor interessant voor ondernemers. Als heren 1 en dames 1 thuis spelen, staat het hier rijen dik. We proberen als commissie op die dagen dan ook iets extra’s te organiseren met en voor onze sponsors.’’

Oosting vult aan. ,,We proberen bedrijven zoveel mogelijk iets terug te geven, ook al is het moeilijk meetbaar wat de impact van sponsoring precies is. Je hoopt uiteindelijk dat leden loyaal zijn naar een sponsor. Zo doe ik mijn boodschappen bij de Plus van Jaap Schimmel, iemand die heel veel voor deze club betekent.’’

Veel bedrijven doen meer dan louter geld geven, in ruil voor een reclamebord. Zo checkte Van Eekeris Tweewielers in de herfstperiode de fietsverlichting van jeugdleden en verzorgt Pouw Vervoer jaarlijks het vervoer van 2000 scholieren die meedoen aan clinics op HC IJsseloever. Wanneer een lid of ouder/verzorger van een jeugdlid een nieuwe auto koopt of least bij Broekhuis Volvo Utrecht Leidsche Rijn, stort Volvo Cars Nederland duizend euro in de clubkas. Met Muntstad is een soortgelijke deal gemaakt.



"Als heren 1 en dames 1 thuis spelen, staat het hier rijen dik. We proberen als commissie op die dagen dan ook iets extra’s te organiseren met en voor onze sponsors’’



Wie ook niet ongenoemd mag blijven, is ClubColors, een bedrijf dat de sportkleding verzorgt. Batenburg: ,,Toen de nieuwe structuur eenmaal stond en verschillende nieuwe bedrijven langdurige contracten hadden getekend, dachten we: what’s next? Toen kwam we op het idee om iets met shirts te doen. Plus wilde graag shirtsponsor worden. Aanvankelijk was het de bedoeling om alle jeugdleden een thuisshirt te geven, maar al snel ontstond er draagvlak om álle leden een shirt te geven. Meerdere bedrijven wilden zich voor vijf jaar committeren. Intussen hebben we een hele nieuwe kledinglijn die onder meer bestaat uit sokken, trainingspakken, rokjes, broeken en hoodies. Het is een groot succes, de kleding straalt uniformiteit uit. Met 1200 leden die in dezelfde kleding door de stad fietsen maken een vereniging heel herkenbaar.’’

'Bedrijven en HC IJsseloever kunnen veel voor elkaar betekenen'

De sponsorcommissie heeft gezonde ambities, zegt Oosting. ,,Het is niet zo dat ik over twee jaar per se 100.000 euro omzet wil genereren. Groei is prima, maar het allerbelangrijkste is om de contacten met onze sponsoren warm te houden, om lange termijn relaties met ze aan te gaan. Af en toe valt er eens een sponsor weg, dan moet je een nieuwe binnen hengelen. Ronald en ik vinden het leuk om gesprekken met potentiële sponsoren te voeren. Mensen denken dat we aan het bedelen zijn, maar dat is absoluut niet waar: we zijn commercieel ingesteld en hebben gewoon een goed verhaal: bedrijven en HC IJsseloever kunnen veel voor elkaar betekenen. Een plus een is drie.’’





Hockeyclub ijsselstein sponsoring












Share by: